Succesverhaal Hazenberg TBI - logo - succesverhaal

Hazenberg - TBI

Succesverhaal Hazenberg TBI - logo - succesverhaal

Hazenberg is een dochteronderneming van TBI, een collectief van 'Voorelkaarmakers' in techniek, bouw & ontwikkeling en infra.

Een ijzersterk agressieprotocol voor Hazenberg 

Jeroen van Eerdewijk is hoofd Renovatie & Verduurzaming bij Hazenberg in Vught. Het bedrijf is de dochteronderneming van TBI, een collectief van Voorelkaarmakers in techniek, bouw & ontwikkeling en infra. Vanuit Agressiebeheer verzorgen we diverse trainingen voor uitvoerders en begeleiders van bewoners bij renovatieprojecten van corporatiewoningen in bewoonde staat en schreven we een sterk agressieprotocol. We spreken Jeroen over de noodzaak en samenwerking.

“Binnen Hazenberg werken we ongeveer met 270 medewerkers. Een derde hiervan houdt zich bezig met renovatie en verduurzaming en focust zich volledig op het verduurzamen van corporatiewoningen. Waar wij te maken hebben met bewoners, focust een andere tak binnen ons bedrijf zich op nieuwbouwwoningen en zij hebben dus niet direct te maken met bewoners, alleen de kopers. Verhuurders van woningen zijn onze opdrachtgevers die ons de opdracht geven om woningen te verduurzamen. Dat doen wij gemiddeld bij zo’n 200 á 300 woningen per jaar”, aldus Jeroen. Hazenberg is gevestigd in Vught en is werkzaam in Zuid-Nederland, voornamelijk Noord-Brabant en Limburg.

1725465137764

Omgaan met agressie

In het najaar van 2024 zijn we gestart met de trainingen voor Hazenberg en later volgden ook het opstellen van een sterk agressieprotocol. Jeroen: “Voorheen gingen we er op onze eigen manier mee om: op gevoel, zonder vaste regels en een duidelijke grens. In de loop der jaren merk je dat je als organisatie toch toe bent aan een protocol en het vaststellen van de grens. Contact met bewoners of andere partijen gaat in 90% van de gevallen goed, maar die 10% waar problemen of agressief gedrag bij komt kijken, vraagt het meeste tijd. Dit kleine percentage moet je goed begeleiden. Ik merk, door de ervaring die je meekrijgt, dat medewerkers er niet altijd goed mee om (kunnen) gaan. Vaak staat werk voorop en willen ze hun planning halen waardoor ze agressief gedrag van zich af laten glijden in plaats van aan te geven waar de grens ligt. Automatisch focussen zij zich op het resultaat in plaats van het proces. Dat wilden we veranderen.”

Bewustwording

“Het voelt alsof we nu in een soort tussenfase zitten waar we handelen volgens de protocollen en medewerkers bewust zijn van de grenzen. De volgende stap is dat medewerkers daadwerkelijk handelen op het moment dat iemand in een situatie terecht komt waarbij agressief gedrag of geweld komt kijken. In alle voorgaande jaren zijn medewerkers zo gewend geraakt aan bepaalde situaties dat ze een dikke huid hebben gekregen. Het is nu een kwestie van erop blijven wijzen en dat volhouden. Zoiets heeft zeker tijd nodig omdat het in het systeem van mensen moet komen. Daarom vinden we de herhaaltrainingen zo belangrijk. En volgt iedere nieuwe medewerker standaard de training.”

Toegankelijk en met veel energie

“Michael van Agressiebeheer heeft de trainingen verzorgd en deze zijn heel goed ontvangen. Hij brengt het met veel energie en op een fijne, toegankelijke manier. Ze maken de trainingen relevant zodat iedereen binnen ons team er iets van opsteekt: van planontwikkelaar tot uitvoerder. Door concrete situaties te benoemen, vonden mensen veel herkenning in de trainingen. Vanuit mijn rol krijg ik vaak pas achteraf mee wat er is gebeurd. Meestal zijn de scherpe kantjes er dan al vanaf of is de situatie al veranderd. Nu we de praktijk nabootsen, zit ik net als alle medewerkers in het moment als er sprake is van agressief en onbegrepen gedrag. Zo krijg ik veel realistischer mee wat er gebeurt, wat zij voelen én wat de situatie nodig heeft. Dan op de juiste manier handelen is het meest effectief. Dat leren we met deze training. Daarom vind ik het zo belangrijk dat we er als organisatie aandacht aan besteden.”

 

Resultaten:

  • We handelen volgens het opgestelde protocol
  • Medewerkers zijn bewust van de gestelde grenzen
  • We blijven investeren in herhaaltrainingen

Wat Hazenberg TBI, afdeling Renovatie & Verduurzaming van Agressiebeheer vindt

"Nu we de praktijk nabootsen, zit ik net als alle medewerkers in het moment als er sprake is van agressief en onbegrepen gedrag. Zo krijg ik veel realistischer mee wat er gebeurt, wat zij voelen én wat de situatie nodig heeft. Dan op de juiste manier handelen is het meest effectief. Dat leren we met deze training. Daarom vind ik het zo belangrijk dat we er als organisatie aandacht aan besteden."

Jeroen van Eerdewijk
Jeroen van Eerdewijk
Hoofd Renovatie & Verduurzaming

Meer weten?

Ik vertel je graag alles over deze case en de samenwerking met Hazenberg TBI, afdeling Renovatie & Verduurzaming.
Michael van Mourik

Michael van Mourik
Algemeen directeur

mvanmourik@agressiebeheer.nl
013 – 203 24 88