In deze training leer je als team veilig en doeltreffend op te treden bij agressie incidenten aan de balie, in de wachtruimte of in de spreekkamer. Een AOT bestaat bij een inzet uit 3-6 personen waarbij ieder lid een of meerdere specifieke taken uitvoert zoals: de opvang van de betreffende medewerker, het aanspreken van de agressor, het wegleiden van bezoekers/overige medewerkers of het houden van het totaal overzicht.
Voordat we de training starten hebben we graag een gesprek over de opzet van het AOT. Heeft jullie organisatie al een werkend team dat bij agressie-incidenten wordt ingezet? Of starten we bij het begin en helpen we jullie eerst bij het realiseren van de voorwaarden voor dit team en het selecteren van de juiste teamleden? Tijdens ons bezoek kijken we ook gelijk naar de veiligheid aan de receptie, balies en spreekkamers. Eventuele tips en adviezen ontvang je direct.
Dagdeel 1:
〉 Uitgangspunten/ doelen van een AOT, de verschillende rollen en taken
〉 Spanning: communicatie en samenwerken onder druk
〉 Inzetprocedure: aanspreken van de agressor, wegleiden van de medewerker
〉 Inzetprocedure: Doorlopende casuistiek aan de balie/ spreekkamers
===================tussenpozen van 1-2 weken================
Dagdeel 2:
〉 Inzetprocedure: wegleiden van bezoekers/overige medewerkers en overzicht houden over de situatie
〉 Inzetprocedure: Doorlopende casuistiek aan de balie/spreekkamers
〉 Veiligheid: noodprocedure/ terugtrekken in geval van onveiligheid
〉 Borgen van afspraken, bepalen van het geleerde, afsluiten
Deze training is voor professionals die in hun eigen organisatie deel uit gaan maken van een Alarm Opvolg Team (AOT), Peacekeepers-team of interventieteam. Wij gaan er bij deze training vanuit dat deelnemers recentelijk de basis-of herhalingstraining omgaan met agressie van ons hebben gevolgd. We hanteren een groepsgrootte van max. 14 deelnemers zodat we iedereen individuele aandacht kunnen geven.
Deze training bestaat uit een mix van onderwijsleergesprekken, samenwerkingsopdrachten en veel doorlopende casuïstiek met een professionele trainingsacteur. Als je tijdens een oefening niet als lid van het AOT actief bent, vervul je een rol als ‘tegenspel’. Zodoende kruip je in de huid van de bedreigde medewerker, sta je naast de acteur als agressor of ben je even ‘bezoeker’ die weg uit de situaties wordt geleidt. Het verplaatsen in de verschillende posities zorgt voor enorm veel inzichten!!
Deze training bestaat totaal uit 2 losse dagdelen. Waarbij we tijdens de gehele training actief en ongestoord gebruik wensen te maken van de receptie, balies en spreekkamers. Het is daarom handig om deze training te plannen op momenten waarop het kantoorpand (voor bezoekers) is gesloten.
Na een grondige voorbereiding ontwikkelen wij een inzetprocedure op maat waarin rekening wordt gehouden met de mogelijkheden van jullie organisatie. Deze inzetprocedure staat tijdens de gehele training centraal. Omdat we de training op locatie verzorgen en we daadwerkelijk aan de balie en in de spreekkamers oefenen is de transfer naar de praktijk zeer groot!